داشتن ناخن‌های سالم و محکم را همه دوست داریم، اما بسیاری از ما به خواسته‌ی خود نمی‌رسیم و ناخن‌هایمان به اندازه‌ای که دوست داریم محکم نیستند. ناراحت باشیم؟ نه! خبر خوب این است که می‌توانیم با تغییراتی در سبک زندگی و عادات روزانه‌ی خود، ناخن‌ها را تقویت کنیم. به احتمال خیلی زیاد (اگر مشکل خاصی وجود نداشته باشد) تا داشتن ناخن های محکم به اندازه‌ی خواندن همین مقاله فاصله دارید.

۱. مکمل‌های بیوتین برای داشتن ناخن های محکم

بیوتین که به عنوان ویتامین H یا B7 نیز شناخته می‌شود، یکی از ویتامین‌های گروه B است. این ویتامین یک ترکیب محلول در آب است و بدن ما نمی‌تواند آن را ذخیره کند؛ بنابراین باید هر روز مقادیر کافی از این ویتامین مصرف کنید.

بیوتین می‌تواند به داشتن ناخن های محکم ، موهای سالم و تقویت سیستم عصبی بدن کمک چشمگیری کند.

این ویتامین در غذاهایی مانند ساردین، تخم مرغ پخته شده و حبوبات یافت می‌شود. راه دیگر تامین نیازهای بدن این است که  از مکمل‌های B کمپلکس یا مولتی ویتامین‌های روزانه استفاده کنید.

قبل از مصرف این مکمل‌ها حتما با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید برای سلامتی شما خطری ایجاد نمی‌کنند.

۲. تماس با آب را به حداقل برسانید

برای داشتن ناخن های محکم سعی کنید هنگام استحمام در وان، دست‌های خود را بیرون از آب قرار دهید.
هنگام استحمام در وان، دست‌ها (و البته سر) خود را بیرون از آب قرار دهید

اگر ناخن‌های شما برای مدت طولانی در آب بمانند، ضعیف و شکننده می‌شوند. موقع ظرف شستن حتما از دستکش استفاده کنید و سعی کنید هنگام استحمام در وان، دست‌های خود را بیرون از آب قرار دهید.

البته که نمی‌شود همیشه از بردن دست‌ها به زیر آب خودداری کرد، ولی همین که این مورد را در ذهن داشته باشید و تا حد امکان رعایت بکنید، کافی است.

۳. هیدراته بمانید

نوشیدن آب کافی برای حفظ سلامتی بدن، زیبایی پوست و داشتن ناخن های محکم ضروری است. بدون رطوبت کافی ناخن‌ها نازک و شکننده شده و به راحتی لایه لایه می‌شوند.

در طول روز به میزان کافی (حدود ۸ لیوان کم و بیش) آب بنوشید تا رطوبت ناخن‌ها تامین شده و از شکننده شدن آن‌ها جلوگیری کنید.

۴. رژیم غذایی برای داشتن ناخن های محکم مهم است

غذا‌های سالم و متنوع بخورید. مصرف مولتی ویتامین‌هایی که حاوی املاح معدنی هستند هم ایده‌ی بدی نیست. البته بازهم پیشنهاد می‌کنیم که برای انتخاب مکمل مناسب با پزشک خود یا یک مشاور تغذیه مشورت کنید.

اگر مقادیر ویتامین‌ها و مواد معدنی در رژیم غذایی شما کم باشد، روی تمام بدن شما‌ ازجمله ناخن هایتان تأثیر منفی خواهد داشت.

۵. مراقب محصولات مصرفی‌تان باشید

برای داشتن ناخن های محکم سعی کنید از لاک‌های با کیفیت و لاک پاک‌کن‌های فاقد استون استفاده کنید.

بسیاری از لاک‌های موجود و مواد مرتبط با آن‌ها که برای کارهای زیبایی ناخن استفاده می‌شوند، حاوی مواد شیمیایی قوی‌ هستند. این مواد بیشترین آسیب را برای ناخن‌هایتان به همراه دارند و باعث تضعیف آن‌ها خواهند‌شد.

برای داشتن ناخن های محکم سعی کنید از لاک‌های با کیفیت و لاک پاک‌کن‌های فاقد استون استفاده کنید.

۶. بهتر است از ناخن ژل و ناخن اکلیریک دوری کنید

بسیاری از خانم‌هایی که در بلند کردن و بلند نگه داشتن ناخن‌هایشان دچار مشکل هستند و ناخن‌های نازک و شکننده‌ای دارند، به ناخن‌های ژله‌ای یا اکلیریک می‌روند. این دو، راهکارهای ساده‌ای برای داشتن ناخن‌های محکم و زیبا هستند؛ امــا می‌توانند لایه‌ای از روی ناخن‌هایتان بردارند و باعث ضعیف شدن آن‌ها شوند.

اگر الّاوبلّا باید این ناخن‌ها را بگذارید، پیشنهاد می‌کنیم که زود به زود این کار را نکنید و نگذارید مداوم روی ناخن‌تان بمانند. داشتن ناخن های محکم و ژله‌ای خوب است ولی حواستان باشد که ناخن‌های خودتان آن زیرمیرها هستند و اوضاعشان خوب نیست!

برای تثبیت لاک‌های ژله‌ای از اشعه‌ی UV استفاده می‌شود که پرخطر و سرطان‌زا است. البته میزان تماس با این اشعه بسیار کمتر از چیزی مثل سولاریوم است. اشعه UV باعث پیر شدن پوست هم می‌شود. پوستی که در حفظ و نگهداری ناخن‌های شما نقش مهمی ایفا می‌کند.

۷. به ناخن‌های خود استراحت بدهید

در ادامه بخش قبل، اگر چه ناخن‌هایتان با انواع لاک‌های خوش‌ رنگ،زیباتر به نظر می‌رسند، باید به خاطر داشته‌ باشید که ناخن‌های شما نیاز به نفس کشیدن دارند. استفاده از انواع لاک‌ها (حتی لاک‌های فاقد ترکیبات سمی) باعث تضعیف ناخن‌ها می‌شوند.

برای داشتن ناخن های محکم بعد از یک هفته لاک‌تان را با پاک‌کننده‌های بدون استون پاک کنید و یک هفته به ناخن‌ها استراحت بدهید.

۸. ناخن‌های خود را کوتاه نگهدارید

نگهداری از ناخن‌های بلند ممکن است دردسر ساز باشد. احتمال گیر کردن، شکسته شدن و دچار شدن به هر مشکل دردناکی برای آن‌ها ممکن است!

نگهداری از ناخن‌های بلند ممکن است دردسر ساز باشد. احتمال گیر کردن، شکسته شدن و دچار شدن به هر مشکل دردناکی برای آن‌ها ممکن است!

در صورتی که این خطر‌ها برای ناخن‌های کوتاه کمتر است. ناخن‌های کوتاه ترک نمی‌خورند و شکسته یا شکافته نمی‌شوند. برای همین به حفظ استحکام و سلامت ناخن کمک می‌کند.

۹. از ناخن‌هایتان برای انجام دادن کا‌رها استفاده نکنید

در عوض برای بازکردن قوطی نوشابه از نوک انگشتان خود کمک بگیرید یا اگر می‌خواهید از یک جای بریک چیزی را بیرون بکشید، از یک سوزنی چیزی استفاده کنید. وقتی از ناخن‌هایتان به عنوان ابزار استفاده می‌کنید، شکستن یا کنده شدن لایه‌های سطحی ناخن دور از انتظار نیست. این اتفاقات ناخن‌ها را تضعیف می‌کنند.

۱۰. کرم مرطوب کننده برای داشتن ناخن های محکم

بعد از پاک کردن لاک یا زمانی که احساس می‌کنید آب بدنتان کم شده است، از کرم یا لوسیون دست استفاده کنید تا ناخن‌هایتان دچار کم‌آبی و خشکی نشود. حتی توصیه می‌شود که بعد از هربار شستن دست این کار را انجام بدهید.

۱۱. از محصولات خشک کننده دوری کنید

ضد‌‌عفونی کردن مداوم دست می‌تواند باعث خشک شدن پوست و شکسته شدن ناخن شود

اگر از ضد عفونی کننده‌ی دست استفاده می‌کنید، سعی کنید آن‌ها را روی ناخن‌هایتان نریزید و همچنین این کار را بیش از حد انجام ندهید. ضد‌‌عفونی کردن مداوم دست می‌تواند برای ناخن‌ها فاجعه بار باشد و به خشک شدن پوست و شکسته شدن ناخن ختم شود.

۱۲. داشتن ناخن های محکم با سوهان کشیدن صحیح

نحوه سوهان کشیدن صحیح در یک جهت است نه جلو و عقب کردن

در یک جهت و به یک سو – هربار که سوهان می‌کشید این را با خودتان تکرار کنید. سوهان را مثل یک اره روی ناخن‌ها جلو و عقب نبرید. فقط در یک جهت حرکت کنید.

برای داشتن ناخن های محکم کناره‌های ناخن را کمتر سوهان بکشید؛ چون باعث شکننده شدن ناخن می‌شود. برای سوهان کردن کناره‌های ناخن به از پایین به سمت مرکز حرکت کنید.

۱۳. در مصرف شوینده‌ها محتاط باشید

برای داشتن ناخن های محکم در مصرف شوینده های خانگی محتاط باشیپ

وقتی که در حال تمیز کردن منزل هستید حتما از دستکش پلاستیکی استفاده کنید. خیلی از محصولات شوینده و ضدعفونی کننده خانگی حاوی مواد شیمیایی‌ای هستند که ناخن‌هایتان را تخریب می‌کنند.

۱۴. شامپوی سرتان هم یک شوینده است

اگر از شامپویی استفاده می‌کنید که برای موهای چرب طراحی شده یا باعث خشک شدن موها و پوست سر می‌شود، ممکن است روی ناخن‌هایتان هم همین اثر را بگذارد. خشک شدن ناخن باعث شکننده شدنش می‌شود.

دو هفته‌ای شامپو مصرفی‌تان را عوض کنید و ببینید که چه می‌شود.

۱۵. با پزشک خود مشورت کنید

اگر راهکارهای متعددی را برای چند هفته امتحان کردید و متوجه هیچ‌گونه تغییر در ناخن‌هایتان نشدید به متخصص پوست مراجعه کنید. پزشک ناخن‌هایتان را معاینه می‌کند و در مورد سبک زندگی و کارهای روزمره‌تان سوال‌هایی می‌پرسد.

گاهی اوقات نیاز هست که برای بهبود وضعیت ناخن دارویی مصرف کنید که نیاز به نسخه پزشک دارد.

سخنی از سوی ریرا

ناخن‌های ما یکی از جلوه‌های زیبایی ما هستند و ناخن‌های شکننده و کم‌جان می‌تواند باعث کاهش اعتماد به نفس و اعصاب خوردی شما شود. خوشبختانه راه‌های زیادی زیادی برای داشتن ناخن های محکم و سالم وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید.

اگر راه های گوناگون را امتحان کردید و هیچ کمکی به شما نکرده به پزشک مراجعه کنید. ممکن است ضعیف یا شکننده بودن ناخن‌های شما یک علت زمینه‌ای داشته باشد و فقط با درمان و حل ریشه‌ی این مسائل بتوانید دوباره ناخن‌های محکمی داشته باشیم.

تیم ریرا به نوبه خود سعی می‌کند تمام اطلاعات لازم را با زبانی ساده و با استفاده از منابع علمی به شما عرضه کند. شما عزیزان می‌توانید هر سوالی در این زمینه دارید به ما در میان بگذارید.


منبع: مجله Healthline